Entrant al Partenó de Roma, un mestre i el seu deixeble es
disposaven a realitzar una classe magistral...
Mestre: Ja hem arribat a la segona part de l'esquerra d'aquesta
paret, en la qual es veuen les imatges dels déus i deesses
silvestres i rústics.
Deixeble: Quins déus son els que m'ensenyes? A cas anomenes déus
a aquells monstres amb banyes, homes mig feres, coberts de pèl, els
peus de cabra i adorns de cues de cavall?
Mestre: I per què no? Quan van obtenir honors de déus? Peró
anem a veure, aquí hi veus als déus Pan, Silvà, Faune, Sàtir,
Silè, Príap, Aristeu i Terme. Allí veuràs a les deesses Diana,
Pales, Flora, Feronia, Pomona i innumerables nimfes.
Deixeble: Amb quina finalitat està posada aquí aquella gran
pedra o tronc? Doncs no aconsegueixo distingir el què és.
Mestre: Té el seu lloc entre aquests déus agrestos, per què
també, aquest, és un déu.
Deixeble: Li dius déu? És una broma?
Mestre: No faig broma! és un déu!, i tingut en gran honor aquí
a Roma. L'hi diuen Terme i estan a la seva cura tots els límits dels
camps. Així ho testifica el poeta Ovidi, referint-s'hi d'aquesta
manera: “pels antics déu ets
anomenat, oh Terme!, ja siguis pedra o tronc pels camps escampat”,
per que la estàtua d'aquest déu va ser, o una pedra quadrada, o un
pal desgastat pel pas del temps que solien pintar amb colors
preciosos i coronar amb garlandes. Per això Albi Tibul diu:
“venereu-lo, ja sigui tronc pel camp llançat, ja sigui roc que en
les cruïlles sol estar amb flors engalanat”. El mateix
Sèneca en parla així: “cap pedra, jutge sempre sagrat, de tot
poble el camp ha separat”. Eren, doncs, sagrades aquestes pedres o
mollons de Terme, així els anomenaven, i es col·locaven en els
límits dels camps; de manera que, si algú s'atrevia a menejar-los,
llaurar-los o canviar-los de lloc, l'hi treien la vida i el
sacrificaven als déus de terme, o mollons, i qualsevol tenia la
facultat de matar-lo!. Què més? Per això l'hi presentaven ofrenes
a les pedres d'aquest gènere, no amb víctimes de les hòsties,
doncs era delicte ensangonar-los amb víctimes, sinó amb coques de
cera, i amb les primícies dels fruits. A més de tot això, solien
fer-los-hi festes al seu honor l'últim dia de l'any, i les
anomenaven Terminalia.
Antic molló de Terme que delimita els municipis de Rasquera i el Perelló. |
Actualment també podem trobar-nos els vèrtex geodèsics que, a l'igual que els seus antecessors, també estan actualment protegits per la llei.
Vèrtex geodèsic 251145001. |
Placa de base d'un vèrtex geodèsic, on s'especifica que la destrucció de la senyal està penada per la llei. |
Documentació:
POMEY, FRANCISCO: Panteon Mytico o historia Fabulosa de los Dioses (1764)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada